اصول اولیه ترکیب رنگ و رنگ همانندی

مطابق تعریف سیستم Mix&Match شرکت رنگین لاک پایا، با ترکیب رنگ های اصلی، امکان ساخت طیف وسیعی از رنگ‌ها وجود خواهد داشت. در علم رنگ، سه رنگ آبی، قرمز و زرد در حالت ایده‌آل، امکان ساخت کل طیف رنگ را فراهم می‌آورند. همچنین استفاده از رنگ‌های سفید یا مشکی بترتیب سبب افزایش یا کاهش روشنایی رنگ می‌گردند.

مثلث رنگ:

در این تصویر، مثلث اصلی رنگ، از رنگ‌های اصلی آبی، زرد و قرمز تشکیل شده است.

در ضلع سمت چپ، ترکیب قرمز و زرد، رنگ نارنجی را ایجاد می‌کند. در این حالت، با افزایش مقدار قرمز، می‌توان قرمزی را در نارنجی تقویت نمود و بلعکس. یعنی با افزایش مقدار زرد، به نارنجی ته زرد نزدیک می گردد. واضح است که رنگ‌های نارنجی و آبی (که دقیقاً روبروی یکدیگر قرار دارند)، مکمل یکدیگر هستند. اصولاً ترکیب دو رنگ مکمل باعث کاهش روشنایی، کاهش خلوص و چرک شدن رنگ می‌شود.

در ضلع سمت راست، ترکیب قرمز و آبی، رنگ بنفش را ایجاد می‌کند. در این حالت، با افزایش مقدار قرمز، می‌توان ته قرمزی را به بنفش القا نمود و به ارغوانی دست یافت و بلعکس. یعنی با افزایش مقدار آبی، بنفش ته آبی تشکیل می گردد. بدیهی است که مکمل بنفش، زرد است.

در ضلع پائین، ترکیب زرد و آبی، رنگ سبز را ارائه می‌دهد. در این حالت، با افزایش مقدار آبی، می‌توان به سمت فیروزه‌ای حرکت کرد و بلعکس. یعنی با افزایش مقدار زرد، به سبز مغز پسته‌ای نزدیک می گردد. مکمل سبز هم که مشخصاً قرمز است و ترکیب این دو، رنگ را به سمت قهوه‌ای سوق خواهد داد. همانطور که قبلاً بدان اشاره شد، در هر رنگ، با افزایش سفید یا سیاه می‌توان روشنایی رنگ نهایی را کنترل نمود.

پس مشاهده می‌شود که بر اساس این اصول ساده و با ترکیب تدریجی رنگ‌ها و نیز کنترل روشنایی با استفاده از سفید و سیاه، می‌توان بینهایت رنگ ایجاد نمود. در شرکت‌های تولیدکننده، کارشناس ساخت رنگ، می‌بایست رنگ‌های هدف را از میان طیف وسیعی از رنگ‌ها انتخاب نموده و با ثبت فرمول ترکیب، “کد رنگ” مربوط به محصول نهایی را ایجاد و بایگانی نماید. بدین ترتیب در تولیدات آتی، در کم‌ترین زمان امکان “دوباره تکرار” رنگ محیا خواهد شد.

میتونید در اینجا اطلاعات کاملتری از توصیف رنگ و رنگ همانندی بیابید.

1 دیدگاه در “اصول اولیه ترکیب رنگ و رنگ همانندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *